måndag 28 maj 2012

Underbar måndag




Det är så skönt att gå ett varv i trädgården efter jobbet. Att spana in vad som växt medan jag har suttit i möten. Och nu händer det massor - jättefort.

Snart slår stjärnflockan ut 



Det börjar bli trångt i min lilla rabatt vid trädecket. Stjärnflocka, allium pion, klematis och en ros slåss om utrymmet. Oreganon som täcker marken slåss inte om utrymme - den tar bara för sig.



En snäll granne ville adoptera bort ett helt gäng med vitbrokig funkia. Härligt! De ska få en plats i någon av mina skuggrabatter.



Här är en bild från en av skuggrabbatterna. Bakom avenboksbersån (till vänster) och under häggmispeln trivs funkia, ormbunkar, vit blodnäva, akleja och löjtnantshjärta. I bakgrunden syns mina fair trade-stolar som jag hittade på nätet i fjol.



I en annan skuggrabatt hittar man en vit rododendron.



Morfars ros som nästan slagit ut i lördags...



... har nu slagit ut! Synd att det inte går att förmedla doften.



Mina absoluta favoriter har börjat blomma så försiktigt. Liljekonvalj! 



Jätterams är också en favorit med sina långa hängande stjälkar med vita blommor. De liknar ju faktiskt liljekonvaljen på sätt och vis




Nu är det nära! Min klematis Anna Karolina med stora vita kronblad och lila mitt.




För ett tag sedan skrev jag om en klematis som någon tuggade på och som jag haft steklar på i fjol. Jag var orolig för att den inte skulle klara sig, men nu verkar den mycket piggare. Den är redan över metern hög och har börjat klä in räcket till vårt trädeck.



Jag har inte haft så mycket sommarblommor förut. Inte förrän jag passade grannens krukor under deras semester och insåg att de bara blommar och blommar. Får de bara lite vatten och näring ger de generöst tillbaka hela sommaren och en bit in på hösten. Så i år fick det bli några annueller hos mig också.

Rosenskära


2 kommentarer:

  1. Jag gillar ditt woodland! Jag ska så småningom göra ett miniwoodland under mitt körsbärsträd och här blev jag inspirerad.

    kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Kul att jag kan inspirera! Om man som jag bor i en tallskog, måste man nog gilla woodland för vi har gott om skugga :)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.