fredag 11 maj 2012

En del tar längre tid på sig

Mina klot-plataner på framsidan tar alltid god tid på sig på våren, men nu äntligen börjar bladen spricka ut. Jag antar att de senaste dagarnas regn i kombination med nästan 15 grader varmt har hjälp till att skynda på processen.

klotplatan


 Jätteramsen verkar dock inte hålla igen. De är redan meterhöga och de har spridit sig ganska mycket i år.

jätterams och ormöga

 Buxbomkloten frodas också. Det är nästan så att man ser skillnaden från en dag till en annan.



Den här växten hamnade av en slump i min trädgård. Jag hade gjort en större beställning av perenner på en plantskola och de här rackarna kom istället för mina höstanemoner. Plantskolan bad om ursäkt och skickade bud med rätt växter men ville inte ha tillbaka de här. Var skulle jag då sätta dessa? Inte lätt att bestämma och de har också fått flytta runt ett par gånger, men så såg jag samma växt på Lödde plantskola i en rostig metallkruka och då visste jag vad jag skulle göra med mina Rodgersia!

Rodgersia

Piprankan blommar! Visst har de häftiga blommor.



Jag har haft en ynklig planta rabarber i många år, som inte verkade vilja ta sig, så i fjol köpte jag en annan sort. Eftersom jag läst att de vill stå i djup jord byggde jag en liten låda till dem och det verkar ju ha gjort susen. Det får nog bli rabarberpaj i helgen.



 Värre är det för mina stackars sparris (som för övrig trivs i vår sandiga jord). Snacka om att bli behandlad styvmoderligt, inklämd mellan brännässlor och maskrosor. Här måste något göras! Det fina med nässlor är att man kan göra fantastik växtnäring av dem (som luktar pyton).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.