lördag 5 maj 2012

Heldag i trädgården

Idag har vi varit ute i trädgården i princip hela dagen. Det har varit lite kallt och blåsigt, men strålande sol från klarblå himmel. Härligt! 

I fjol gjorde vi om stora delar av trädgården och började om lite från början eftersom ligusterhäcken vi satte när vi flyttade hit var väldigt gles och tråkig och liknade mer bonsai än den täta häck vi ville ha.  Dessutom dog flera andra buskar av någon mystisk sjukdom, vilket skapade total insyn. Än har den nya växtligheten inte skapat den avskildhet vi önskar, så här kommer några bilder som fokuserar på små fina detaljer i trädgården.

Inne i bambun trivs en Vinca minor
Vinca Minor

 Den koreanska piprankan börjar äntligen slå ut. Om man tittar noga på bilden kan man se den bruna "pipan". Det blir ännu tydligare varifrån växten fått sitt namn när blomman slår ut.

Koreansk pipranka

Lille Budda har fått komma fram från sitt vinteride. Han sitter och myser i vårsolen omgiven av Ormöga.

liten Budda från Lödde Plantskola

Nu har ormbunkarna blivit lite högre, men har fortfarande en bit kvar att snurra ut. 


Här kommer en bild på något som inte är så fint. Någon tuggar på min Klematis!! Nästan alla skott är toppade och jag är orolig för hur växten ska klara sig. Jag upptäckte stekellarver i fjol, så jag la markduk under växten för att hindra larver att komma ner i jorden och samtidigt stoppa nya steklar från att komma upp. Jag verkar inte ha lyckats särskilt bra. Än har jag inte sett förövarna, men håller utkik för att veta hur jag ska kontra. Tips någon?


Vi jobbar också på att avluta en del projekt. I familjen Grep är vi väldigt duktiga på att starta nya roliga initiativ, men inte alltid lika duktiga på att avsluta. Både herr och fru Grep är riktiga "starters", så vi måste då och då ta oss i kragen och faktiskt avsluta en del också. Här kommer några exempel:

Ett cykelställ som håller sadlarna torra har länge stått på önskelistan. Stommen har varit färdig ett tag, men nu tar vi tag i målning och väggar. Inte mycket till väggar på bilden, jag vet, men delarna är tillsågade och ligger på målarbordet.

Ett snart färdigt cykelställ

Pile-hörnan från i fjol har nu kompletterats med en hemmagjord bänk. Plankan man sitter på är utsågad från en stor gran som vi var tvungna att fälla i fjol. Det tar lite tid för en planka i den tjockleken att torka, men efter hela långa vinter, var det dags att gjuta benen. Jösses, vad tunga de var då! Nu fattas bara lite växtlighet, för att locka till en stunds vila på vår bänk.


1 kommentar:

  1. Tyvärr inga tips på ohyra i Klematis mer än gammal hedelig jakt, kan vara ganska rogivande terrapi att gå ut på kvällen och klämma några larver eller liljebaggar mellan fingrarna. Hos familjen Spade börjar vi börjat betrakta Klematis anuell och köper därför nya årligen... till clematis månglarens stora glädje. Då jag inte finns på fejan får jag passa på att "gilla" bänken och cykelförvaringen.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.