onsdag 8 oktober 2014

Ny rabatt

Trots att jag har nästa 1200 kvm tomt (minus ytan som huset står på) och relativt mycket gräsmatta, känns det ibland som att jag inte har någonstans att göra nya rabatter. Jag tror inte att det är brist på yta så mycket som brist på mod och fantasi. Det blir liksom svårt att bestämma sig var man ska sätta ner spaden och ändå få det att hänga ihop.

Nu har jag dock hänt - jag har grävt upp ytterligare en bit av Herr Greps högt skattade gräsmatta. I bortglömd hörna i nord-ost har jag skridit till verket och planterat lite växter. Lite suddiga bilder tagna med mobilkameran från ena hållet...



...och andra hållet


På senare tid har jag kommit på mig själv med att utmana mig i växtval, som om det inte är utmaning nog att planera en rabatt. Jag väljer växter jag normal inte skulle ha valt och jag försöker återanvända växter som jag ratat in någon annan del av trädgården. Här har jag satt ett gäng rhododendron 'Cunningham's white', lagerhägg, klot-thuja 'Danica' (trodde jag aldrig!), syrénhortensia 'Limelight' och en gammal bekant: skuggröna. Det fattas fortfarande lite växter som syns, men det kommer. Bar jord är inget för mig. Det lilla trädet, som knappt syns, är en pagodkornell.


Trots mina svårigheter att komma igång med nya rabatter, märks inget av denna tveksamhet när det gäller att inhandla nya växter helt utan plan. Hade ett presentkort hos en av de stora plantskolekedjorna (inte min favorit), som naturligtvis ska utnyttjas. När jag äntligen tagit mig dit insåg jag att de hade stor rea på utomhusväxter. Jag köpte utan att tveka en  klätterhortensia och en kameleontbuske för mindre än halva priset och ett stooort, vitt blåregn för 150 riksdaler. Kunde bara inte låta bli. Undrar nu var de ska få bo.



I somras när jag var på en hantverksmässa hittade jag den här trevliga vägvisaren som pekar ut grillen, poolen och myshörnan. Den var desto lättare att placera i trädgården.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.