söndag 14 september 2014

Poolbygge

Våren 2014 var extremt intensiv på jobbet, så för att krydda tillvaron lite extra bestämde vi oss för att gräva ner en pool. Jag får skylla mig lite själv, eftersom jag är den som gnällt mest högljutt om hur fult det är med en knallblå ovanmarkpool. Inte ens barnens förtjusning över att kunna doppa sig har kunnat förmildra denna styggelse.

Så en dag i maj, när jag kom hem från jobbet står det en grävmaskin på baksidan och arbetet är i full gång. Man skulle kanske gissa att vi skulle ta in en firma som skulle gräva åt oss, men icke. Tror bestämt att Herr Grep tar varje tillfälle att få köra minigrävare.






Det blir kopiösa mängder jord - eller i vårt fall grus och sand! Som tur är fick vi en hjälpande hand av bland annat Herr Spade att flytta 25 kubik jord. Nu tror jag att det inte finns någon kubikmeter jord på vår tomt som inte har varit flyttad åtminstone en gång.



Det blev högar både på fram- och baksida och vi körde slut på ett antal skottkärror på kuppen.  Det enda fina med dessa höga är att det var sådan bra sand/grus att den lokala grusterminalen tog emot den gratis eftersom de kan sälja den vidare.



Inget vackert hål, men syftet är gott. Dock blev själva innanmätet försenat - 4 veckor! - vilket innebar att vi fick leva med detta hål i en hel månad. Det hann få flera smeknamn under tiden, bland annat slukhålet och heffaklumphålet.



Lite trixigt att få själva poolen på plats...



... men det är redan glömt när man kan ta första doppet. Längs det nya trädäcket, planterade jag överblivna lavendel från den stora utgrävningen i min sorgerabatt.



Lite suddig blid, men så här blev det! Saknas fortfarande en bit av sargen runt poolen, men den kommer. Senare...



På kvällen lyser poolen upp, så det ser ut som en rymdfarkost som har landat.


1 kommentar:

  1. Hittade din blogg när jag sökte på klotplatan :) Hur stort är kronans omfång nu?

    Hursomhelst funderar vi på att anlägga en mycket liten pool och är nyfiken på hur stor er är.. jämför man med gubben som bygger så ser den inte ut att vara mycket mer än 4-5 meter i diameter, vilket är lite av max i vår trädgård...

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.