fredag 21 september 2012

Blommig fredag - aj, aj, aj

Eller kanske snarare oj, oj, oj! Vad gör jag nu? Jag har spontanköpt en växt - igen!

Nästan som ett internt skämt med familjen Spade inhandlade jag en lite gullig kinesisk Sekvoja när vi var på besök hos Linders plantskola. Familjen Spades exemplar har nog stått där sedan huset byggdes på 70-talet och sträcker sig högt över hustaket. Mitt exemplar rymdes i en 1-liters kruka och fick följa med hem för det ringa priset 50 riksdaler.



Sedan inköpet i maj har det uppskattningsvis vuxit till minst dubbla storleken eller möjligen tredubbla.



Inte blir jag särskilt lugnad heller av vad det står att läsa på wikipedia:

"Metasequoia glyptostroboides, the dawn redwood, is a fast-growing, critically endangered deciduous tree, sole living species of the genus Metasequoia, and one of three species of conifers known as redwoods. It is native to the Sichuan-Hubei region of China. Although shortest of the redwoods, it grows to at least 200 ft (61 m) in height."

Minst 61 meter hög, trots att sorten är minst bland sina släktingar...

Bild lånad från Gibson landscape

Alternativet är kanske att börja det tålamodsprövande arbetet att skapa en bonsai?!

Bild lånad från the Bonsai Tree


Fler blommiga fredagar hittar du hos Bland rosor och bladlöss.




23 kommentarer:

  1. :) aj,aj ,aj men jag tror det tar måånga år innan den är så stor.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. förhoppningsvis har du rätt :) Måste bara hitta ett ställe i trädgården där jag kan ha en potentiell jätte!

      Radera
  2. Dags att förkovra sig i bonsaiernas illustra värld?

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har redan kollat lite. Verkar inte vara helt lätt... Man ska knipsa både kvistar och rötter och tvinga med ståltråd. Sedan ska det vattnas, vattnas och vattnas. Får fundera lite till :)

      Radera
  3. Fniss, vilken rolig tolkning! Wow, vad fint det kommer att bli med ett 60 m högt träd i din trädgård;)
    Ha en riktigt skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske sitter på hemmet när trädet är 60 m, men det gäller ju att planera :)

      Radera
  4. Så kul tolkning, jag har en sådan i kruka också och tänker fortfarande på vad jag ska plantera den.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du funderar kanske också på bonsai-spåret?! Hör av dig när du hittat en plats till din!

      Radera
  5. Haha :-) Men det tar nog tid innan det blir 61m kan du kanske trösta dig med.
    Trevlig helg!
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis tar det låååång tid, men det står ju "snabbväxande" i beskrivningen. Undrar om den håller samma takt som den gjort de senaste månaderna för då kommer det att gå undan.

      Radera
  6. Svar
    1. Jag tycker verkligen om de mjuka "barren" och den ruffiga stammen. Det ser lite ut som något som fanns på dinosauriernas tid!

      Radera
  7. Ha ha.Så kul när den är 60m hög.Då kan du låta grannbarnen klättra.Fast inte ända upp .Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite beroende på hur snabbt det växer kanske jag själv kan klättra lite :)

      Radera
  8. Sekvoja har mycket fina höstfärger och släpper igenom lite lagom med ljus... en bit ifrån huset. Vår står ca 3 meter från huset, vilket är lite väl nära, då den skrapar på taket när det blåser och fyller hängrännorna på hösten. Din Sekvoja verkar ju trivas mycket bra hos dig, någon liten plats går väl att hitta till den (hundögon).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken färg får den på hösten? Jag har aldrig tänkt på färgskiftningen.
      Längre än 3 meter från huset ska jag nog klara, men jag får nog offra en tall (eller två).

      Radera
  9. Fiint ! Men oj vilken bjässe, dags att börja trimma ? Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog slipa sekatören om jag inte hittar någon bra plats för den :)

      Radera
  10. Vilken överraskning det skulle vara... jisses vilken bjässe! Kul tolkning!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. I fortsättningen ska jag nog undersöka sånt innan jag köper en planta, men det är ju svårt att låta bli spontaninköpen ibland :)

    SvaraRadera
  12. Wow, det låter som ett magiskt träd!
    Kram Carina

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.