söndag 20 maj 2012

Fullspäckad helg

I lördags var jag tillsammans med herr och fru Spade på Linders planskola utanför Hörby. De fokuserar på ovanliga träd och växter så det svårt att inte spontanköpa med sig hela sortimentet. En hel del fick följa med hem, men den söta kon fick stanna kvar.



Fastnade direkt för Brudbröd, Filipendula vulgaris, eftersom den ska trivas i väldrenerad jord och tål torka. Låter precis som någon för familjen Greps sandiga jordmån.

Brudbröd

 Jag vet att det är tokigt svårt att bestämma var hallon ska få växa, men jag ska göra ett nytt försök för de är ju så goda! Hoppas att de håller sig inom rimliga gränser och inte fullständigt tar över.

Gult hösthallon

Den här rackaren fick följa med hem bara för att jag aldrig har sett en sådan förut. Jag har inte ens koll på när den blommar, men det ser ut som det redan är lite knoppar på den så jag antar att det kommer vita små klockor de närmaste veckorna.
Vit toppklocka

Ännu ett oplanerat inköp. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när jag såg de fina bladen. Det ser ut som en Magnolia på bladen, men blommorna blir "vide-kissar" som på en sälg. På plantskola visste de inte riktigt hur stor den skulle kunna bli eftersom de inte har så många referenser i Sverige ännu. Kul!

Magnoliasälg, Salix Magnifica

Den här fina rutan var tydligen också väldigt ovanlig och blir ganska stor. Här kommer jag att få kämpa en del eftersom den föredrar mullrik och fuktig jord och det har jag ju inte precis naturligt i min trädgård. Jag håller tummarna.

Jätteruta, Thalictrum 'Elin'

 Den här lilla plutten fick följa med hem nästan som ett intern skämt familjerna Grep och Spade emellan. Familjen Spade har nämligen ett sånt här träd som uppskattningsvis har 35 år på nacken och sträcker sig en bra bit över 1 1/2-plansvillan. Det lär nog dröja innan vi kan klättra i vår Sekvoja.

Kinesisk Sekvoja

Efter alla dessa spontaninköp krävs det nu en del krukor tills jag har räknat ut var jag ska plantera allt. (Det är precis så här man inte ska göra - köpa först och planera sen). Jag rotade fram alla förskräckliga udda krukor som huset kunde förmå och gick först lös på dem med lite sandpapper och sedan med svart matt sprayfärg.

I bakgrunden syns tydliga tecken på att projektet cykelskjul fortfarande pågår. En sista omgång brädor väntar på strykning nummer två. Varför är det så svårt att avsluta ett projekt innan jag startar nästa??



Så här blev resultatet av projekt enhetliga krukor! Ganska okej tycker jag.



Den här bilden önskar jag att den var tagen i min egen trädgård, för jag älskar sedumväxter. En granne neråt vägen har en fin stenmur där det växer en mängd olika sorters taklökar och andra torktåliga växter. De här ser nästan självlysande ut.



Som ett sista lilla projekt idag hängde jag upp och tände mina solcellslampor i bågarna av armeringsnät. I bakgrunden ser man vår lilla uteplats som  avskärmas av piprankan. Ett par veckor till som är den helt tät.



Håller tummarna för fortsatt sommarväder och att alla får en skön vecka!


2 kommentarer:

  1. Hej.
    Så kul att du hittade mej, för nu hittade jag till dej.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Detsamma :) Att följa bloggar är som att gå en trädgårdsrunda i en massa olika trädgårdar. Härligt!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.