lördag 12 maj 2012

Trotsade vädret

Det finns så mycket att göra och ta tag i, så jag var bara tvungen att gå ut i trädgården trots att det både regnar och blåser.

Jag har nu planterat mina tomater i zinkbaljan mot söderväggen. Det ser väldigt fjuttigt ut med fem små frösådda plantor, men vis av erfarenhet sätter jag inte fler. De kommer att växa till sig rejält under säsongen.


Jag hitta flera sparrisar under alla nässlor som är redo att skördas. De stackarna måste ju få en chock nu när det står nästan ensamma i den stora odlingslådan. 



 I den här krukan har jag totalt frångått alla mina tidigare principer! Jag har frösått tagetes - den ultimata 70-tals tantväxten. Det enda jag har att säga till mitt försvar är att den här ska blomma med citronfromage-gula blommor. Vi får väl vänta och se resultatet.

Tant-tagetes?


Tänkte passa på och visa min hemmagjorda regnmätare. Jag har helt enkelt tagit en billig vas från IKEA och ritat en skala med en overhead-penna. Köpta regnmätare brukar vara bredare i toppen än i botten, medan min är helt cylindrisk. Det kan innebära att den visar för lite regn, men det kan jag leva med tills jag har hittat en snygg mätare i handeln.



Förra våren satte jag en häggmispelhäck inne i trädgården för att skapa fler rum och skapa lite mer insynsskydd. Jag visste att den skulle klara vår magra jord, men jag är ändå imponerad av hur snabbt den växer. De nya gröna skotten för i år är redan 15 cm. För att häcken inte ska blir för gles toppar jag de nya skotten när de nått 30 cm.



Trots regn och rusk! En hel vägg är nu färdig på cykelskjulet. Nästa vägg är påbörjad, men sen tog batteriet slut i skruvdragaren och fingrarna var stela av köld. Hoppas på laddade batterier och mildare väder imorgon.



5 kommentarer:

  1. Så snyggt cykelskjulet blev! Och visst är det härligt med allt som växer så att det knakar.

    Fotokursen jag gick var i Folkuniversitetets regi. En baskurs i digitalfotografering. Jättebra för mig.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om fotokursen. Bas-kurs är nog precis vad jag behöver.

    SvaraRadera
  3. "Tankar från Trädgårdsmästaren" verkar ha samma buxbomåkomma som dig. Kanske är det en ny trend i södra Sverige att ta sina hundpromenader på kyrkogården och inte någon svamp från landet "lige over der".)

    SvaraRadera
  4. Man ska inte förringa den fruktade hund-döden när det gäller buxbom! Nog så förödande!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Jag gillar verkligen väggarna till ert cykelskjul och funderar på att använda samma mönster till ett insynsskydd. Vad har ni använt för dimensioner på virket? Tack på förhand!
    Therese

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.