måndag 8 oktober 2012

Hösten har kommit...


... till Skåne nu. Inget snack om saken. Det mesta är överblommat i min trädgård, så nu återstår nästan bara vackra bladformer. Här är det en alunrot som bosatt sig mitt bland mina hasselört.




Fast några få saker blommar, som det här gräset (fråga mig inte vad det heter)
Har nu lärt mig att det inte alls är något gräs utan en druvlilja (liriope muscari)...



och min skugglilja (tack Ruben för hjälp med namnet på växten)



Bilden är inte så vacker men jag vill visa mängden blommor som finns på plantan.



Regnvatten och löv hör ju också hösten till.




Måste också visa en bild på en gran som jag och hunden upptäckte när vi var ute på promenad. Antar att det ett vildvin som fått en fantastisk spaljé i en gran. Vilken färg!



Ha en skön vecka!





8 kommentarer:

  1. Fantastisk jycke. Hur har du lyckats lära den att spåra upp sevärdheter?!
    Udrar hur länge det kommer att dröja innan min skugglilja har lika många blommor som din. Helt fantastisk är den!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en jakthund. Någon nytta ska man väl ha av den :) I ärlighetens namn brukar han bara hitta små mystiska, osynliga fläckar på marken som han kan stanna och snusa på i evigheter. Då har jag tid att höja blicken och spana efter växtlighet :)

      Radera
  2. En helt fantastisk skugglilja. Wow ! Granen gick inte av för hackor heller, vilken bra idé, nu gick jag igång. Har ett helt gäng plantor med vildvin i alldeles för små krukor stående därute i plantskolan. I morrn får jag ut och kolla efter granar;-) Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ser skuggliljan ömtålig ut och ändå blommar den från september till oktober! Just nu står den i en kruka, så jag måste nog hitta ett lämpligt ställe för den att övervintra. Maken är gräsmattekramare, men jag kanske kan snika åt mig en liten, liten bit rabatt till utan att han märker det :)

      Radera
  3. Vilken fint klädd gran! Det var ju en idé för granskogen som växer runt mitt hus...
    Ha det bra!
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan vildvinet blir så där härligt rött på hösten syns den bara som ett flor som hänger från grenarna. Här finns inga granar, men väl tallar. Tror inte att det blir samma effekt, men jag ska prova.

      Radera
  4. Vilken fin skugglilja, jag hade en sån men den ville inte överleva vintern.
    Kul att ha hittat hit till din trevliga blogg! jag följer dig gärna framöver.
    Mvh mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är mer än välkommen att följa mig! Jag är lite av en novis i sammanhanget, men tycker att det är kul att skapa lite av en klippbok över min trädgård.
      Skuggliljan hoppas jag överlever den Skånska vintern. Det är första säsongen jag har den så jag är lite osäker på hur den ska klara sig. Någon vinterträdgård har jag inte heller. Det får bli Darwins lag - de starkaste överlever :)

      Radera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.