fredag 26 oktober 2012

Blommig fredag - energi

Jag har ett eget litet kraftverk i min trädgård! I det skapas det värme (energi) och fantastisk näring till mina växter. I kraftverket finns det tusentals flitiga arbetare som kämpar på dygnet runt.
Jag pratar naturligtvis om min kompost och de som bor och jobbar där!



Kompostbehållare är oftast ganska fula och göms någonstans längst ner i trädgården, men de borde få en hedersplats med tanke på vad som åstadkoms i dem. Kanske det är hyresgästerna som avskräcker en del också...



... men jag gillar dem!



En riktigt snygg öppen kompost hittade jag hos familjen Hjort i Torna Hällestad under Tusen trädgårdar. Funderar på att lägga in en beställning om en sån hos maken :)



Detta inlägg får bli mitt bidrag till att lyfta fram komposten, åtminstone bildligt!

Fler tolkningar på temat energi hittar du på bloggen Bland rosor och bladlöss!


15 kommentarer:

  1. Fast jag tycker dina svarta är riktigt snygga (jämfört med min fula i grön plast). Är den gjord i plast eller trä?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina är gjorda av svart plast. Det är varmkomposter från San Sac (sansac.se). Man bygger ihop dem som ett timmerhus och kan bestämma höjden själv. Jag är jättenöjd med dem :)

      Radera
  2. Jag gillar verkligen komposter, det enda jag inte gillar är sniglarna som gärna bor där... funderar på att köpa mig en bra (ful) varmkompost som dom inte kommer in i.

    Ha en trevlig helg, kram.
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att göra dig besviken! Sniglarna (eller i alla fall deras ägg) hittar in även i mina varmkomposter.
      Kolla in de svarta varmkomposterna från sansac.se. Lite mindre fula tycker jag :)

      Ha en skön helg i kylan!

      Radera
  3. Kul tolkning av temat! Det är ju verkligen fullt av energi i en kompost. Snygga bilder på maskarna!/Titti

    SvaraRadera
  4. Vi varmkomposterar hushållsavfall och jag skulle inte kunna klara mig utan mina vänner maskarna. :))
    Ha en skön helg och glöm inte bädda in dina vänner så att de inte fryser nu när det blir kallt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kallar det att "mata maskarna"! Vi skulle aldrig drömma om att låta kommunens sophämtare ta vårt matavfall, så att vi sedan ska kunna köpa tillbaka det som planteringsjord. Det fixar vi själva :)

      Mina varmkomposter har väggar som är fyllda med gas och frigolit, så maskarna klarar sig ett tag till innan jag måste stoppa om dem.

      Radera
  5. Bra tolkning! Ett riktigt värmekraftverk och bränsletillverkande fabrik du har där. Gillar dina kraftverksarbetare!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt att små maskar utan tänder kan tugga/suga sig igenom en morot. Visst får de lite hjälp av andra mikroorganismer, men ändå! Och det svarta guldet som kommer ut i andra änden ska vi inte tala om :)

      Radera
  6. Galet snyggt måste jag säga. Jag får inte riktigt styr på vår kompost. Får nog ta och gå i på kurs hos dig.
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt att kompostera faktiskt, men i en öppen kompost tar det evigheter. I en varmkompost gäller det bara att se till att det inte blir för fuktigt (släng i torv eller tidningspapper) eller för torrt (vattna).

      Ha en härligt helg du med!

      Radera
  7. Så rätt! Så rätt! Klart komposten är en riktigt bra energi-bomb!

    Må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Lite magisk också tycker jag :)

      Radera
  8. Vilken bra tolkning, finns ju massor med bra energi även i min kompost!
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.