måndag 25 juni 2012

Regnet bara öser ner

Fördelen när det regnar på sommaren är att man slipper vattna så mycket, men inte alla uppskattar skyfall...


Mina stackars pioner hänger tunga av regnvatten. Måste nog hitta en annan typ av stöd för dem nästa år. Inte trodde jag att de skulle bli så höga.

Å andra sidan brukar det ju inte regna drygt 40 mm på ett dygn. Med tanke på min lätt osofistikerade regnmätare är det kanske ännu mer.



Fördelen med regnet är som sagt att man slipper att vattna och det faktum att det frodas i rabatterna! Inte mycket plats för ogräs här. På ca 1 kvm har jag lyckats trycka ihop en ros, två klematis, oregano, stjärnflocka, rudbeckia, allium (överblommade) och några växter till.



Trots bristen på sol, har min tagetes äntligen slagit ut. Vet inte riktigt vad jag tycker om den ännu.



Vi har skaffat en trädgårdstunna, trots att vi har kompost. Men vissa växtdelar tar en evighet på sig att förmultna och just dessa har vi gott om. Nämligen tallkottar. I en öppen kompost tar det minst tio år att göra jord av dessa rackare. Den nya tunnan är på 175 liter, men vi hade inga problem att fylla den till hälften med kottar bara genom att kratta gräsmattorna innan klippning.


Ingen vacker blid, men ett faktum.

Fröken Grep njuter av vår trädgård. Jag tycker att det är så himla roligt att hon tycker om trädgården och kan gå ut och sätta sig på trädecket bara för att titt och njuta!



Hoppas att ni också njuter!

1 kommentar:

  1. Man får se det positiva, man slipper vattna! Men vissa växter har nog fått för mycket av det våta. Zinniorna t ex ser inte alls glada ut! Din ser fin ut, tycker jag.
    Kul när barnen visar uppskattning av trädgården! Men vänta tills det blir barnbarn - då får du vara snabb i fötterna om du skall hindra alltför mycket blomplockning! ;-)

    ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.