måndag 18 juni 2012

Ombytligt väder

Idag har vi upplevt 20 grader varmt och sol, hagel stora som kikärtor och ösregn. Som tur var klarade sig mina pionknoppar trots busvädret. De ser ut som små bakelser.



Min klematis Princess Diana mår utmärkt! I fjol utsattes den för glupska stekellarver och i början på säsongen var det snäckor som var där och glufsade. Med lite handarbete, dvs plocka bort inkräktarna, verkar växtkraften vara tillbaka.



Kullerstenarna jag la i gräsmattan i fjol, för att skapa rumskänsla och göra gräsmattan mindre avlång har liksom "landat" nu. Den ser inte längre så nylagd ut och jag är nöjd med formen som de skapat. Nästa år kan jag ta bort stödet för mitt klotkörsbär och avenbokshäcken behöver kanske inte sina pinnar heller.



Mina tomater växer och frodas. Jag undrar om jag inte kom på i fjol att det inte fick plats fem utan bara fyra plantor i min zinkbalja. Nåja, de får väl trängas lite i år.



Det är inte bara tomaterna som måste trängas. Jag frösådde Gurkmeja och Tobaksblommor och satte dem i en kruka helt utan tanke på hur stora de tänkte bli. De fullkomligt väller över bräddarna.



Den första blomman visar sig nu på Gurkmejan. Undrar hur kryddan kan vara gul... Knopparna ser verkligen ut som små gurkor i alla fall.



Snart får jag veta ifall min lilla "tantblomma" Tagets blir sådär ljusgul som jag tror eller det blir en helt annan nyans.



Idag blev det ett gäng bilder, men det är svårt att hinna med allt man vill göra. Särskilt i maj-juni verkar det som. Alla fritidsaktiviteter som ska avslutas, skolavslutning och sedan någon konstig regel på jobbet om att allt måste avslutas innan midsommar... Hoppas på snart återseende!




4 kommentarer:

  1. Wow, vilken pionknopp! Är det en 'Sarah Bernardt' tro? Står nog inte på många dagar nu innan de springer ut!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vi tackar för identifieringen av gurkmeja. I flera år har vi haft något som självsått sig i grönsakslandet som vi inte lyckats identifiera innan det lukats bort som ogräs... Mycket grann pionknopp, tur att den inte kommit längre innan hagelskuren:)

    SvaraRadera
  3. Vi florerar även på en annan blogg http://herrgspadeochjag.blogspot.se, både jag och fru Spade sörjer mormor Grep som förolyckades i inlägg nio.

    SvaraRadera
  4. Jag vet faktiskt inte vad pionen heter. Men det gör kanske herr Spade :) jag fick den av honom och hans fru.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.