söndag 10 juni 2012

Brudbröd


 Det fortsätter att knoppas och blomma i vår trädgård. Hetast just nu är nog vårt Brudbröd. När jag köpte denna planta visste jag inte hur blomman såg ut, vilket jag fortfarande inte gör men det bådar gott när knopparna ser ut så här.



Ytterligare ett spontaninköp hos den lokala planskolan, med ett gigantiskt utbud av sommarblommor, var denna Citronverbena. Den doftar underbart av citrus bara man nuddar vid bladen. Jag bestämde mig för att, som barnen kallar det - forska - dvs googla växten. Det visar sig att den är en örtartad perenn som med lite extra omvårdnad kan förgylla min trädgård även nästa år. Dessutom kan man använda bladen till te, salladsdressing eller som garnityr på maten!



Jag inser nu att jag har en hel del växter som jag inte vet vad de heter eller hur de ser ut. Det värsta är att jag har själv planterat varenda en. Det här tror jag är en ettåring som jag frösådde för att ha i kruka i fjol, fick en planta över och satte den här i rabatten. Den verkar ha klarat det där med frösådd alldeles själv (till vänster om pionen) och är dessutom både högre och frodigare än vad jag kommer ihåg att exemplaret i krukan var.



Min doftpelargon förärar mig nu med sina första blommor. De kommer i små runda klasar och är riktigt söta tycker jag.



Mer jag inte vet vad det är. Något har drabbat mitt plommonträd som orsakar små knoppar på en mängd blad. Någon annan som vet? Går det att göra något åt det?




Den bästa växtnäringen är gratis, ekologisk och enkel att göra. Nu har jag en brygd på nässlor och vatten på gång bakom friggeboden. Det gäller att sätta undan hinken där dofterna inte stör någon.

Jag fyller en hink med nässlor, fyller på med vatten, lägger på ett lock - i det här fallet ett krukfat, och väntar i en vecka.

Sedan silar jag bort nässlorna och använder nässelvattnet utspätt med vatten som växt- och blomsternärning. Perfekt när man som jag har en hel del växter i krukor som behöver lite extra näring under säsongen.




Nu har bytet skett - till hälften. Familjen Spade och Grep bestämde sig tidigt för att göra ett byte bland årets frösådder. Familjen Spade kunde tänka sig att avvara en melon i utbyte mot en körsbärstomat. Nu har melonerna kommit hit, men jag har ännu inte levererat tomaterna. Måste fixas idag! Jag ska även se till att melonerna får lite större krukor och en plats i solen där de kan sträcka ut sina långa revor. Barnen Grep är mycket exalterade över dessa små plantor och planerar redan hur frukterna ska intas.




1 kommentar:

  1. Jag har oxå ett plommonträd men små knölar på bladen. Vet inte vad det är. Tacksam för förslag på vad jag ska göra..

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.