onsdag 27 juni 2012

Klematis och självsått

Nu blommar en av alla mina klematis. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men tror mig i alla fall minnas att den tillhör texensis-gruppen. Den är lite klenare än den brukar vara, men eftersom den samsas fint med ett Miscantusgräset, fyller det ändå ut ganska bra.



Lite suddig bilder idag, vilket jag skyller på att de är tagna med min mobilkamera :)



Även min skogsklematis har börjat blomma så smått. Den växer på en båge av armeringsnät, men har tyvärr bestämt sig för att endast hålla till i ytterkanterna och lämna ett stråk i mitten tomt.


Vit skogsklematis

Min ros Madam Louise Odier blommar också nu. Jag klippte ner den hårt i våras och böjde ner skotten så som Claus Dalby visat, allt för att få fler blommor. Det verkar vara ett lyckokast.




Flera purpurklätt har självsått sig min lila rabatt. Jag lät dem stå kvar eftersom de har fina silvergröna blad, nästan samma färg som mina lammöron som alla verkar ha dukat under i vinter. Nu när de blommar kan jag inte bestämma mig för om jag gillar att färgen skär sig mot stäppsalvian eller inte. Jag ger det lite till innan jag bestämmer mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.