onsdag 11 juli 2012

projekt och planer

Jag är inte precis känd för att starta ett projekt i taget och tyvärr inte heller alltid avsluta dem särskilt snabbt, men idag har det i alla fall jobbats en del på ett par projekt.

Min snälle man snickrade en låda till mina taklökar. Jag plastade insidan, fyllde med jord och satte ett nät över för att hålla lökar och jord på plats. Därefter planterade jag mina växter som jag köpte för evigheter sedan. Planen är att de nu ska rota sig ordentligt och sedan ska lådan upp på väggen som en tavla. Fortsättning följer.



Ett annat litet projekt var att gjuta en trampsten i betong. Även här hjälpte herr Grep till. Faktum är att han faktiskt gjorde det mesta - snickrade ramen, jämnade till marken, blandade betongen och fyllde ramen. Jag la dit ormbunksbladet och dokumenterade.... Om två dagar får vi se slutresultatet och om vi har knytt som springer runt i trädgården på nätterna.




Längst ner i trädgården har vi en remsa gräs som inte är någon vacker syn. Det är torrt och soligt och det trillar ner miljarder kottar här. Trots att herr Grep är en gräsmatte-kramare av rang, har han gett tummen upp för annan vegetation här! Jag funderar på att anlägga en äng :) Det finns fantastiska fröblandningar och underhåller är minimalt. Man slår ängen med lie en gång och året, låter gräs och blommor ligga ett par dar  så det hinner fröa av sig och sedan kan man slänga det i komposten.



Måste visa en mycket lågväxt hyacint som blommar. Den kommer från en julgrupp och planterades ut i våras.



Nya vackra knoppar är på väg. Jag gillar den symmetriska Rudbeckian.



Hittade en liten besökare i min ros. Hoppas att han inte tar en tugga.



Upptäckte hur fin mina tagetes matchar tobaksblomman. Samplantera nästa år kanske...



Den lille glada klematisknoppen verkar ha blivit lite generad eller något. Han ser inte riktigt lite glad ut längre heller. Hoppas att han piggnar till när blomman slår ut.





2 kommentarer:

  1. Jag tror bestämt, att du är ännu smartare än du själv vet om (förhoppningsvis)!! ;-) Nätet fyller nämligen en funktion till: det hindrar koltrastar från att rycka upp plantorna med hull och hår i jakt på godsaker! Så gör de åtminstone här tidiga vårar, de ligger snyggt utspridda i närområdet.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ska man behöva tänka på sånt också! :) Nåja, då är det koltrast-säkrat också..

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.