söndag 14 september 2014

Trädgårdskurs

Jag gick en trädgårdskurs i våras tillsammans med Fru Spade. Tanken var att jag skulle ta tag i den nedre delen av trädgården, men när jag började räkna på antal kvadratmeter insåg jag att det jag kallar södra remsan är ca 200 kvm. Jag insåg mina begränsningar så det blev en myshörna där man kan ligga och läsa en skön sommardag istället.

Denna något bortglömda plats mellan grannes plank och vår friggebod, skulle få lite kärlek och omsorg. För att utmana mig ytterligare bestämde jag mig för att endast återburka - allt från stenläggning till växter.




Markteglet som stod staplat längs friggbodsväggen fick bli markbeläggning. Hunden vill gärna hjälpa till.



Dotterns gamla IKEA-säng skulle bli dagbädden.



Sedan djupgrävde jag en rabatt runt säng och stenläggning. Hunden hjälpte till även i detta moment. För att förbättra vår extremt sandiga jord använda jag kompost från mina egna tunnor och det som fanns i överblivna jordsäckar.



Nästan klar. Nu fattas det bara växter - och de tar jag från min egen trädgård.



Så - nu är det klart! I rabatten finns bland annat Miscantusgräs, bolltistlar, smultron (att smaka av när man ligger och läser), blodnävor fingerborsblommor och vita kungsljus. I bakgrunder står en ros som jag fått av min morfar en gång i tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.