söndag 14 september 2014

Länge sedan sist

Den här bloggen var tänkt lite som en loggbok för vad som händer i vår trädgård. Det är lätt att glömma vad som hänt annars. Tyvärr sögs jag med i en helt annan ström, som handlade om månadsväxter, följare och kommentarsjakt. Och jag tröttnade - mest på mig själv.

Nu gör jag ett nytt försök att föra lite dagbok/loggbok. Eftersom jag har ett helt års händelser i trädgården att ta igen är det bäst att börjar med en gång.

Vi börjar med min sorge-rabatt. Vet inte vilken gång i ordningen jag har gjort om den nu. Ingenting verkar ta sig. När inte ens stäppsavlia och kantnepeta tog sig, började misstänka att det fanns gammalt byggmaterial i botten som gjorde den allt för väldränerad - ovan på det faktum att det är strålande sol här hela dagen. Efter att grävt ut ca 70 cm - i värsta juli-hettan - kunde jag konstatera att det enda som fanns där var en hel massa rötter från en tall i närheten.

före


När alla växter var uppgrävda bestämde jag mig för en helt ny färgskala. Jag ville utmana mig själv och valde gula, vita  och purpurfärgade(!) nyanser. Inte riktigt den färgskala jag normalt väljer. 

Nu hoppas jag att tallrötterna inte växer tillbaka innan de ny växterna hunnit etablera sig. De nya växterna är:
Echinacea 'Alba'
Praktröllika 'Coronation Gold'
Vårälväxing
Blåtåtel 'Edith Dudszus'
Rödbladig alunrot
Kärleksört 'Matrona'
Ulleternell
Honungsros 'Starkodder' (syns inte i bild, men ska klänga på cykelstället till höger) - Cedergrens egen sort.

Det kommer även att komma en del lökväxter i jorden nu under hösten, såsom Allium 'Mount Everest' och svartlök.


efter - usch, vad det ser tanigt och tomt ut

Jag kan konstatera att jag redan slarvat bort alla växt-ettiketer, så det är väl tur att jag i alla fall kommer ihåg något så när vad jag planterat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.