fredag 7 september 2012

Blommig fredag - Förväntan

Förväntan är det tillståndet jag befinner mig under hela den delen av året då jag planerar och funderar, ritar och skissar, men även då de första tecknen på en ny växtsäsong börjar anas.




Ibland kan förväntan vara i väntan på att en blomma ska slå ut eller att det är dags att skörda en frukt eller grönsak.




När det gällde vattenmelonplantorna som vi fick av familjen Spade, var förväntningarna extra stora.
Men ibland blir det inte riktigt som man tänkt. Kanske var vi för ivriga med att skörda eller så hann melonen helt inte att mogna utanför ett växthus.


Extra förväntansfull blev jag när jag hittade den här knoppen, som log tillbaka!


Fler blommiga fredagar hittar du på blogen Bland rosor och bladlöss!

12 kommentarer:

  1. Vattenmelon låter som en riktig utmaning att odla. Var den inte god alls?
    Ha en bra helg.
    //Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var inte så svåra att odla. Rejält med vatten och söderläge bara! Fruktköttet smakade i princip ingenting, ungefär som det vita på en röd vattenmelon. Men det är ju kul att det blev en melon över huvudtaget :)

      Radera
  2. :-) Mina meloner blev inte heller som förväntat... Hade dom inne för länge och med tanke på sommarens väder så hade dom nog inte trivs ute heller.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, i år blev det nog lite före lite sol och värme för frilandsmeloner :) I alla fall i Skåne!

      Radera
  3. Fina foton. Ormbunkar i utvecklingsstadiet är ju så vackra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar mina foton! Ormbunkar som är på väg att rulla ut sina stora blad är en favorit :)

      Radera
  4. Vilka fina förväntans bilder. Ormbunken är extra läcker.
    Jag har aldrig provat att odla melon, låter spännande.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar :) Det är alltid kul att prova att odla något nytt. Särskilt om det blir något :)

      Radera
  5. Fina bilder du har tagit! Det är roligt att läsa om olika försök till odling. Det är ju inte allt som blir som man har tänkt sig. Det blir mer spännande då.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant! Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag har en rabatt som jag säkert grävt upp och ändrat minst fem gånger. Men det är ju lite charmen oxå :)

      Radera
  6. Härliga bilder.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Kul att du gillar dem. Om vädret hos dig är samma som här kommer det att bli en underbar helg.

      Radera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.