söndag 26 augusti 2012

Lite av varje

Det här inlägget kommer att handla om lite av varje...

Tipskupong

Jag blev väldigt förvånad när jag häromdagen fick ett kuvert adresserat till mig från Råga Hörstad Plantskola. Inuti låg en rättad tipskupong! Jag och familjen Spade hade dristat oss till att testa våra kunskaper i att identifiera svenska löv- och barrträd under Trädgårdsgillet i Landskrona.


Bilden är låndad från Ad Libitum Trädgårdsdesign.  

Tänk att de har suttit och rättat alla svar de fick in och dessutom skickat ut rätt svar till var och en! Imponerande!! 
Nå, hur gick det då för lag Grep och Spade?!  Hälften rätt blev det och att döma av vilka trädslag vi prickade in kan man nog påstå att det representerar ganska väl de träd som växer här i krokarna.


Man hade 15 trädslag att välja mellan, men endast tio pinnar att matcha dem emot.  Jag kan tycka att det är ganska förlåtande att ta fel på En och Idegran, men Lind och Kastanj...

Den som vann tävlingen hade sju rätt, dvs ingen hade full pott.

Torka

Vilken torka det har varit! Hela augusti har det känts som om jag har bott på en savann. Som tur är har vi en egen brunn och kan därför unna oss lite bevattning, men ute i naturen har det varit tufft.


Bilden till vänster är tagen nu i augusti och den till vänster i början på maj. Det är kirskål som kämpar för sin överlevnad....

Som tur är kom det en rejäl regnskur häromdagen. Det kom så mycket regn på så kort tid att takrännorna inte riktigt mäktade med massorna. Bilden är lite suddig, men jag tror att man ändå kan se skyfallet.



Eländig rabatt

Här är en rabatt som jag tror att jag har gjort om i alla fall fyra, fem gången. Den blir helt enkelt aldrig som jag tänkt mig. Det är otroligt soligt och torrt läge, så jag väljer växter som ska tåla det men ändå... Ynkligt är min enda kommentar. Jag vill ha en fyllig rabatt med växter som täcker jorden. Snart får jag ta in ett proffs som kan hjälpa mig att skissa på något som uppfyller mina önskemål.

Ursäkta en lite knepigt ihop-klistrad bild, men jag har inte någon vidvinkel på min kamera :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.