söndag 26 maj 2013

Full grönska

Nu är allt grönt här hemma. Underbart! Fort går det också. Så här såg mitt woodland ut för en månad sedan.

Nyplanterade ormbunkar

Ormöga 

fler nyplanterade ormbunkar

Och så här ser det ut nu.

Piprankan börjar bli så stor att den måste hitta nya väga att slå in på, dvs över hela friggeboden. De små ormbunkarna längst fram är nyplanerade, medan den längst bak som har slagit ut har stått där ett par säsonger.



Nu är där fler ormbunkar i woodland för att få lite höjd på rabatten. I bakgrunden har jag satt två ligustersyréner och två lagerhägg. Längst fram inspekterar vår honkatt den andra rabatten och undrar nog varför jag inte tog bort de fula krukorna innan jag fotade.



Fler nyplanterade ormbunkar längst kanten mot singeln. Hasselört, liljekonvalj och doftviol kämpar om utrymmet på marken under.



De avenboksplantor som jag trodde att jag hade övervintrat visade sig inte ha överlevt. Istället har jag satt några rönnar som självsått sig på tomten. Känns ganska bra att kunna ta växtmaterial som jag vet trivs och som inte har kostat mig ett öre. Ogräsrensning och fler marktäckare får bli en annan dag.

Precis intill tallen står ett av mina nya lagerblad och längst bak vid staketet står ligustersyrén.



Jag är ganska nöjd med färgmatchningen av mina tulpaner 'Arabian Mystery' och alliumknopparna som finns bredvid uteplatsen vid huset. Kul när det blir som man tänkt sig.



Vår gammel-kise tar en tupplur under bambun. Tänk att få ha det så här på ålderns höst. Det skulle jag vilja.




2 kommentarer:

  1. Härligt! Håller på att skapa mig en lund, och den är inte direkt välfylld än. Men jag utökade med lite ormöga till i helgen i alla fall, och en vit löjtnantshjärta som får samsas med bl.a. kaukasisk förgätmigej.

    Tack för inspirationen!

    Hälsningar Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du kan få inspiration av mig! Jag har ganska torr jord, vilket har varit en utmaning. Torrt och skuggigt är det inte alla växter som gillar. Men skuggröna, jätterams, bräken, ormöga, hasselört(!) funkar alldeles utmärkt.

      Radera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.