söndag 10 mars 2013

Ge dig Kung Bore!

SMHI deklarerade härom dagen att vi som bor längst kusten i Skåne nu har meteorologisk vår (dvs dygnsmedeltemperatur över 0 grader i minst sju dygn). Jag antar att kung Bore inte bryr sig om vad SMHI säger för idag är det minus fyra grader och snöar igen och det har varit ohyggligt kallt och blåsigt den senaste veckan.

Det är som om våren provar sig fram lite, precis som det brukar vara. I början av februari hittade jag aklejor som tittat fram mellan vissna bambublad och vintergrön vinca minor.



Men sen kom en omgång snö till, lagom till sportlovet.



Ytterligare två veckor senare hittade jag blommande julrosor och de första rabarberknopparna!





Under tiden som vår och vinter kämpar om herraväldet, frösår jag säsongens tomater, perenner och några sommarblommor. Nytt för i år är att jag har investerat i särskild belysning som förhoppningsvis ska ge mindre rangliga plantor.


Antagligen har jag börjat för tidigt - i år igen - med mina fröer. Men jag kan inte hålla mig längre! Bättre att jag sår för tidigt än att jag är ute och röjer runt i rabatterna för tidigt.






4 kommentarer:

  1. Jag kör mina bilder via Picasa som är ett gratis program som man kan ladda ner från webben. När jag exporterar bilden har jag skrivit in adressen och tickat i boxen att den ska stämplas. Superenkelt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ja våren har då kommit långt hos er jämfört med oss på en ö i norrlandskusten ;)
    Vaknade till minus 20! Igår snöade det igen, men den som väntar på något gott...
    Idag är det ännu kallt men sol från en klarblå himmel och jag njuter :)
    Vår bästa tid är nu!
    Tack för titten,
    Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi också fått mer snö!
      Tack för att du tittade in hos mig :)

      Radera

Kul att du vill lämna en kommentar! Om du inte har en egen blogg, kan du kommentera som anonym.